آژانس خبری بختياری - آخرين عناوين میراث فرهنگی :: rss_full_edition http://ibnanews.com/vsni.rkac1lntqbc2t.html Wed, 11 Oct 2017 21:02:17 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://ibnanews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif آژانس خبری بختياری http://ibnanews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام آژانس خبری بختياری (ايبنانيوز) بلامانع است. Wed, 11 Oct 2017 21:02:17 GMT میراث فرهنگی 60 جاده ی جهل، شیر سنگی های لُشتر را از پای در آورد http://ibnanews.com/vdcf.vdciw6djvgiaw.html یادداشت/ لهراسب قلی پور لوائی/ سردبیر هفته نامه زاگرس ایران اگر به میراث فرهنگی اهمیت نمی دهید دست کم بگذارید «بَرد شیر* » ها (شیر سنگی ها) از دستتان آسوده باشند. میراث فرهنگی از هر نوعی که باشد میراث مشترک معنوی همه ی انسان ها ست. این اصل پذیرفته شده، « بَرد شیر» های استان چهارمحال و بختیاری را هم شامل می شود. گورستان تاریخی لشتر از لحاظ « نماد های آیینیِ برد شیر » ( شیر سنگی ) یکی از مهمترین گورستان های کشور است که ممیزه ی « برد شیر »را به عنوان یک شاخص فرهنگی ویژه ی بختیاری ها تعریف می کند . این گورستان که بین لُشتر یک و دو در منطقه ی تاریخی دیناران از توابع شهرستان اردل واقع است برای مردم منطقه، فرهنگ دوستان ، تاریخ پژوهان و آنان که میراث فرهنگی را؛ میراث مشترک معنوی انسان ها می دانند از اهمیت بسار بالایی برخوردار است. چنین ویژگی هایی، ضرورت حفاظت از این آرامستان را ـ با برد شیر های بر پای ایستاده ـ دو چندان می کند؛ متأسفانه نداشتن درک عمیق از اهمیت این اماکن تاریخی و جهل فرهنگی موجود سبب شده است تا در این گورستان جاده ای احداث گردد و بخش های قابل ملاحظه ای از قبر ها و شیر سنگی های آن ویران شوند . چنین جهالتی نخستین اقدام ویرانگر علیه مواریث فرهنگی استان نیست، پیش تر آرامگاه حاج ایلخانی (امام قلی خان بختیاری برادر حسین قلی خان و پدر امیر مفخم) در اردل ویران شده بود، و از آن پیش تر نیز، باید به وقایعی اشاره کرد که متأثر از هیجانات تند احساسی، "کاخ قلعه"های سران بختیاری را عامدانه به کام تخریب کشاند. متأسفانه به جای مهار این پدیده ی شوم، دامنه ی تخریب تا بدان حد گسترده شد که سال گذشته، از سطح آرامگاه ها و امکان تاریخی بختیاری و ارامنه به ساحت اماکن مذهبی نیز رسید و به انگیزه ی ظاهری بازسازی ـ البته با انگیزه های پنهان دیگر ـ ساختمان تاریخی چهارصد ساله ی امام زاده حمزه علی را تخریب کردند . نکته قابل تأمل در قضیه آرامگاه لشتر این است که: اواخر بهار امسال؛ مدیر کل محترم میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با یک گروه حدوداً بیست نفره جهت بررسی مسایل گردشگری آبشار زردلیمه و به قول خود ایشان ایجاد تمهیدات لازم وارد منطقه ی دیناران شده بود، چون مسیر عبورش از همین نقطه بود احتمالا از میان این قبرستان تاریخی که مجموعه ی بزرگ تاریخی برد شیر هایی با قدمت ۴-۵ قرن را در بر می گیرد و یکی از منحصر به فرد ترین محوطه ی تاریخی می باشد گذر کرده اند. اگر ایشان و دیگر مسؤلان استانی، جهالت احداث جاده را در آرامستانی که موزه ای از باور های نمادینه ی یک فرهنگ است ندیده باشند و اگر این مدیرکل پس از آن همه ضایعه ی فرهنگی، برد شیر های فرو افتاده و مسیل و آبراه های سیلابی موجود در این گورستان را ندیده و اگر مقامات فرادستی اعتراضات مردم چهار محال و بختیاری را به این بی توجهی ها نادیده بیانگارند؛ در آن صورت احساس تعلق دو جانبه و احساس مسؤلیت دوجانبه ی ملت و دولت چه مفهومی دارد؟! آیا غیر از آن است که میراث فرهنگی از هر نوعی که باشند میراث مشترک معنوی همه ی انسان ها است و وظیفه ی ذاتی دستگاه میراث فرهنگی حفاظت از آنهاست؟ در حالی که: « شهرستان اردل با دیرینگی تاریخی زیست بشری یازده هزارساله و وجود ابنیه ها ، قلعه ها ،محوطه ها، بافت ها ، تپه ها و مجموعه های تاریخی و سایر میراث منقول و غیر منقول فرهنگی ، تاریخی و باستانی از کانو ن های بزرگ میراث فرهنگی استان و کشور محسوب می گردد، و نمود های گذار تمدن ها و حکومت های طول تاریخ ایران زمین، از دوره ایلام، الیما، سلوکی، اشکانی، هخامنشی، ساسانی و ...(پیش از اسلام) و دوره اسلامی در پازل جفرافیایی کوچک ـ ولی سرشار از نمونه های آثار میراث فرهنگی مادی و معنوی ـ در این شهرستان بر اهل فن به ویژه باستان شناسان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان پوشیده نیست. و با امعان نظر به وظیفه ذاتی و رسالت تعریف شده ی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برنامه ها وابلاغیه های آن در خصوص حفظ و نگهداری در چارچوب سیاست های تعریف شده، تعلل چنین سازمانی در حفاظت از میراث فرهنگی نشانه ی چیست؟ آیا قضیه ی گردشگری آبشار زردلیمه و یا لایه های زیرین آن با این محوطه ی تاریخی که هویت معنوی یک قوم و به تبع کشور است اصلا مد نظر مدیریت ایشان بوده است؟ مقصود این نوشتار، گزارش و گوشزد پدیدارهای شوم در محوطه های باستانی، و رخ نمون بی تفاوتی ها در سیاست متولیان این امور است و گرنه دیر زمانی است که مردم مناطقی که میراث معنوی شان دست خوش سود جویی ها شده است از مقامات استانی قطع امید کرده اند. گفته می شود شماری از مدیران شهرستان اردل خواهان نجات این گورستان تاریخی به شیوه ی کارشناسی اند و ایجاد نگاه و عمل عدالت محور به تمامی نقاط استان و اهتمام به رسالت تعریف شده سازمانی میراث فرهنگی هستند. اما از آن روی که : در چنین شهرستان هایی اداره ی میراث فرهنگی تأسیس نشده و یا حتی یک نفر نماینده اداره کل میراث فرهنگی وجود ندارد، و با توجه به اینکه مسؤلیت پذیری و حساسیت مدیران شهرستان نسبت به امور مختلف فرهنگی فراگیر و یا به اندازه ی کافی نیست و با نقیصه و تضاد و تعارضات بین دستگاهی، عدم هماهنگی و عدم استعلام لازم جهت توسعه راهها و دیگر امور سازه ای ؛ به کرات چنین پدیدارهای ناگوار و زنجیر واری را شاهدیم. یک روز برای ایجاد یک جاده دسترسی به یک امامزاده در دل جنگل چندین هزار درخت جنگلی کهنسال را قطع می کنند و روز دیگر بقعه ی تاریخی( مربوط به عهد تیموری) امامزاده ی دیگری را با بهانه ی واهی تخریب می کنند؟! اگر کیان کشوری به قضیه ی تخریب آرامگاه امامزاده حمزه علی، توجه مسئولیت پذیرانه و پاسخ به مطالبات را در اولویت اهتمام قرار می دادند، کمترین باز خورد آن می بایست عزل سهل انگاران می بود. این شیرهای سنگی که دیرگاهی با ایجاد جاده ی جهل ما، به نیستی تهدید شده اند به تدبیر و شجاعت ما می نگرند. آیا آن قدر درایت داریم و آنقدر مسئولیت پذیر هستیم که آنهارا نجات دهیم؟ با حسن ظن منتظر اقدامات کیان کشوری میراث فرهنگی و حمایت فرهنگ دوستان می مانیم.وقتی قبرستان ها هم از دستِ« دست کاری های» بشر آسایش ندارند چه انتظاری دارید با احداث تونل ویرانگر سبز کوه؛ چشمه های چغاخور را نخشکانند. *بردشیر یا شیر سنگی نمادی انتزاعی از شیر است که بختیاری ها با حجاری سنگ، برای پاسداشت دلیری و جوانمردی بر آرامگاه ایلمردان شجاع و جوانمرد برپای می سازند. ]]> میراث فرهنگی Wed, 29 Jul 2015 06:43:44 GMT http://ibnanews.com/vdcf.vdciw6djvgiaw.html تمدن 7000 ساله قوم لر در شوش، ثبت جهانی شد http://ibnanews.com/vdci.wavct1a5ubc2t.html تمدن هفت هزار ساله ی قوم لر در شوش، که در قالب تمدن ایلام باستان یکی از درخشان ترین ادوار تاریخی ایران به شمار می رود، ثبت جهانی شد. به گزارش آژانس خبری بختیاری(ایبنانیوز) صبح شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۴ در سی و نهمین اجلاس میراث فرهنگی یونسکو ، پرونده محوطه ی باستانی شوش مورد بررسی قرار گرفت و با کسب اکثریت آراء این محوطه باستانی به عنوان هجدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید. گفتنی است تمدن ایلام باستان با قدمت بیش از ۷۰۰۰ سال در جنوب غرب ایران و قسمتی از کوه های زاگرس شرق عراق و در مناطق لر نشین چهارمحال بختیاری، همدان، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و شمال فارس یکی ازکهن ترین تمدن های شناخته شده جهان است که علاوه بر سه دوره خط نوشته و زبان، آثاری از قبیل سنگ نگاره، کتیبه، الواح و ظروف، مهرها و نقش های اساطیری نظیر شیردال، بز کوهی، شیر و... بیش از ۳۰۰۰ سال تاریخ مدون از خود به جا گذاشته اند. بر اساس برخی نظریات منشاء خط بین النهرین نیز از حوزه ی این تمدن به میان رودان منتقل شده است. با توجه به وجود اساطیر مشترک و جغرافیای واحد میان اقوام لر و ایلام باستان و همچنین بر پایه یافته های انسان شناسی مناطق لرنشین ایران و عراق، دانشمندان معتقدند که لرهای امروزین بازماندگان تمدن با شکوه ایلام باستان می باشند. ]]> میراث فرهنگی Sat, 04 Jul 2015 14:02:53 GMT http://ibnanews.com/vdci.wavct1a5ubc2t.html حکم تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز جاده امامزاده عبدالله باغملک صادر شد http://ibnanews.com/vdcg.y97rak9wnpr4a.html رییس اداره راه و شهرسازی باغملک گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر امامزاده عبدالله این شهرستان به سمت روستای مرغزار این محور گردشگری و زیارتی را ناامن کرده است.به گزارش آژانس خبری بختیاری(ایبنا نیوز) به نقل از ايرنا، 'ابراهیم شیخ' در اين باره اظهار داشت: در این مسیر چهار کیلومتری حدود دو دهه است که به صورت متمرکز و پراکنده ساخت و سازهایی به صورت غیر مجاز انجام شده اما کاری در رفع مسایل و مشکلات ناشی از این امر صورت نگرفته بود.وی ساخت و سازها را شامل سازه های ساختمانی و تجاری اعلام کرد و افزود: این ساخت و سازها امنیت محور را به مخاطره انداخته اند.شیخ گفت: حکم تخریب این ساخت و سازها اخیرا از سوی دادستانی صادر شده که با حمایت دستگاه های انتظامی و قضایی این کار انجام می شود.شیخ افزود: این ساخت و سازها کم عرض شدن جاده را به دنبال داشته و باعث شده تردد خودروها در آن به سختی صورت گیرد.رییس اداره راه و شهرسازی باغملک اظهار کرد: کم عرض بودن جاده باعث برخورد وسایط نقلیه در آن شده است.وی افزود: برای نخستین بار است که در این ارتباط اقدام موثری برای تخریب ساخت و سازها صورت می گیرد.بقعه امام زاده عبدالله در ۴۳ کیلومتری شرق باغملک قرار دارد که یک هزار و ۵۰۰ نفر اهالی روستاهای امام زاده عبدالله، گندمکار، نایاب، زواب و برول در محدوده محور ارتباطی صیدون به این بقعه زیارتی سکونت دارند.مردم باغملک برای این امامزاده احترامی خاص قایل بوده و از جایگاه ارزشمند و بالایی نزد مردمان این دیار برخوردار است.سالانه و به طور مستمر بویژه در روزهای تعطیل و اعیاد از داخل و خارج از استان زایران بسیاری برای زیارت این بقعه به باغملک می روند. ]]> میراث فرهنگی Thu, 13 Nov 2014 14:12:18 GMT http://ibnanews.com/vdcg.y97rak9wnpr4a.html رایزن فرهنگی ایتالیا : ايذه برای تاریخ دوستان ناشناخته مانده است http://ibnanews.com/vdcg.797rak9w3pr4a.html رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران عدم توجه و تبلیغ به مسئله گردشگری در شهرستان ایذه را دلیل گمنامی آثار باستانی این شهر دانست و گفت: آثار باستانی این منطقه از نقش رستم کمتر نیست.به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از فارس، پروفسور کارلو ج‌چرتی در حاشیه سفر به شهرستان ایذه، اظهار کرد: با نام و تمدن این شهر، سال‌ها پیش در کتاب‌های بستر‌شناسی و تاریخی، به‌عنوان یکی از پایتخت‌های کهن ایران آشنا شده‌ام.وی افزود: چند سال پیش، یکی از اساتید دانشگاه‌های ایتالیا از طرف جعفر مهرکیان، رئیس موسسه کاوش‌گری آیاپیر به ایذه دعوت شد، من نیز تصمیم به این گرفته تا روزی از آثار بی‌نظیر ایذه دیدن کنم.رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران ادامه داد: از سمت استان چهارمحال‌و بختیاری به سمت ایذه، تغییرات آب و هوایی این مناطق برای من نشان از کوچ مردمی بود که در طول هزاران سال از این مناطق به‌عنوان مکان‌های فصلی استفاده کرده‌اند و یادآور تاریخ و رسم کوچ دوره عیلامی در میان مردم بختیاری منطقه بوده است.ج‌چرتی با بیان اینکه بعد از روزگار کوچ، شهرنشینی در این منطقه به‌وجود آمد گفت: وقتی از بلندی‌های دشت ایذه به این شهر وارد می‌شدم، به واسطه کشاورزی قوی و آب و هوای معتدل، نشانی از تمدن چند هزار ساله در جلو چشم من ظاهر شد.*سفر به همراه خانواده...وی اضافه کرد: من و خانواده‌ام بعد از ورود به این شهر برای دیدن آثار چند‌ هزار ساله عیلامی به اشکفت‌سلمان و کولفرح رفته و علاوه بر بازدید از این آثار و دیدن سنگ نوشته خنگ اژدر به محل کار تیم کاوشگری ایران و ایتالیایی در منطقه شمی رفته و کار آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار داده‌ام.این مسئول فرهنگی سفارت ایتالیا با پرداختن به چگونگی کشف معبد عیلامی در منطقه شمی خاطر نشان کرد: چندین سال پیش در زمان کشف مجسمه شاهزاده اشکانی در این منطقه، یک باستان‌شناس انگلیسی به این مکان آمده بود و تحقیقات وی نشان از وجود یک تمدن عظیم در این محل را داشته است.وی ادامه داد: سال‌ها بعد به دنبال این نظریه، دکتر جعفر مهرکیان و تیم کاوشگر ایتالیایی در این منطقه موفق به کشف این معبد بزرگ شدند.این مقام سیاسی ـ فرهنگی کشور ایتالیا با بیان اینکه ایذه در روزگار قدیم یک پایتخت مهم فرهنگی بوده است خاطر نشان کرد: این شهر در زمینه‌های گردشگری هم می‌توانست مهم باشد ولی در ایذه، توجه به گردشگری و مسائل توریستی فعالیت بسیار کم و ضعیفی صورت گرفته است.ج‌چرتی در راستای این توضیحات ادامه داد: اگر در آینده در این شهر یک هتل ساخته شود و به مسائل جاده‌ای برای رفع مشکلات آن پرداخته شود، آینده بهتری برای جذب توریست در ایذه قابل پیش‌بینی خواهد بود.*تبلیغات تاریخ‌شناسی صحیح و کافی نیستوی اظهار کرد: من به‌واسطه اینکه یک تاریخ‌شناس بوده‌ام از نام و تاریخ شهرستان ایذه خبر دارم و تعداد زیادی از هموطنان تاریخ‌دوست من، حتی نام ایذه را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به گوش خود نشنیده‌اند.ج‌چورتی افزود: این منطقه به دلیل تبلیغات ضعیف، عدم توجه به معرفی آثار آن و جذب گردشگر در شهرستان، هنوز برای تاریخ دوستان ناشناخته مانده است.این تاریخ‌شناس با اشاره به اینکه آثاری که در ایذه وجود دارد از نقش رستم کمتر نیست افزود: ایذه به‌واسطه داشتن مناطق گردشگری فراوان و طبیعت خاص می‌توانست در زمینه‌های تبلیغ جهت جذب گردشگر و سرمایه‌گذار، بسیار قوی‌تر و فعال‌تر باشد و شمی می‌توانست به‌عنوان یکی از مناطق باستانی در جهان معرفی شود.*ورود ایذه به پایگاه‌ها و جشنواره‌های معتبر خارجیج‌چرتی با بیان اینکه پایگاه‌ها و جشنواره‌های معتبر خارجی زیادی وجود دارد که به آثار باستانی می‌پردازند خاطر نشان کرد: مقالات و فیلم‌های مستند متعدد در مورد آثار ایذه باید به این جشنواره‌ها ارسال شود تا نام این شهر در ردیف شهرهای جهانی قرار گیرد و لازم است که این شهر به جهانیان معرفی شود.وی تعامل با دانشکده‌های تاریخ‌شناسی و باستان‌شناسی خارجی برای معرفی و پرداختن به مسائل گردشگری را یکی از راهکارهای مثبتی دانست که دانشگاه‌های ایذه می‌توانند از طریق ارسال درخواست برای آنها اقدام کنند.*لزوم فراهم آوردن امکانات پذیرایی و هتل مناسباین مقام ایتالیایی در ایران پیشرفت گردشگری ایذه را در دو عامل مهم دانست و افزود: فراهم کردن امکانات پذیرایی و هتل مناسب یکی از معیار‌های این هدف است زیرا گردشگران خارجی که به آثار شهرهایی چون ایذه، شوش و شوشتر مراجعه می‌کنند به ناچار باید به هتل خود در اهواز برگردند و این کار باعث می‌شود تمام هزینه‌های آنها در اهواز خرج شود.وی وارد کردن نام ایذه و معرفی آثار این شهر را در لیست تورهای خارجی به واسطه انجام رایزنی از دیگر عوامل مهم برای جذب گردشگر خارجی دانست.ج‌چروتی در پایان با اشاره به اینکه در تاریخ از مهمان‌نوازی مردمان بختیاری خوانده بودم افزود: از اینکه شخصا با این موضوع برخورد داشته‌ام بسیار خوشحالم و امیدوارم بار دیگر به این شهر متمدن سفر کنم. ]]> میراث فرهنگی Mon, 10 Nov 2014 19:58:36 GMT http://ibnanews.com/vdcg.797rak9w3pr4a.html سهم بختیاریها از جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN یونسکو http://ibnanews.com/vdci.yavct1ap3bc2t.html کتاب «دانشنامه قوم بختیاری» اثر سریا داودی حموله، تنها اثر مکتوب در جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN یونسکو ۲۰۱۴ بود. به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN از ۱۶ تا ۲۰ مهرماه با موضوع صیانت و محافظت از میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان برگزار شد. سازمان بین المللی ICCN از زیر مجموعه های سازمان یونسکو است و با هدف صیانت و پاس داری از میراث فرهنگی ناملموس شکل گرفته که فرصتی برای معرفی و ثبت فرهنگ های قومی و بومی در سراسر جهان می باشد. در این اجلاس ۶۰ کشور از جمله ایران، ایتالیا، آلمان، فرانسه، کرواسی، هند، اسپانیا، پرتغال، الجزایر، برزیل، سوییس، روسیه، مصر، کره شمالی و... عضو دایمی هستند. جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN در سطح بین المللی و در راستای اهداف فرهنگی در حوزه ی مردم شناسی فعالیت دارد که هدف اصلی آن پیام صلح و دوستی در جهان می باشد. در این جشنواره علاوه بر اساتید و مدیران گردشگری و نهادهای مختلف فرهنگی، دکتر «هی کیونگ چوی» دبیرکل سازمان ICCN در موضوع حضور زنان در میراث فرهنگی ناملموس به نقطه نظرات خویش پرداخت و پروفسور جعفر جعفری استاد دانشگاه ویسکانسین در مورد گردشگری میراثی سخنرانی کرد. همچنین پروفسور گالا مدیر اجرایی انستیتو بین المللی موزه جامع در مورد توسعه شهری و گردشگری تاریخی پایدار سخنرانی داشت. در ادامه نیز «یداله پرمونی» رییس مرکز منطقه ای غرب و مرکز آسیای ICCN در زمینه حفظ میراث فرهنگی ناملموس، نکات ارزشمندی را ذکر کردند. اولین نشست بین المللی سازمان ICCN در سال ۲۰۰۴ در گانگ نئونگ کره جنوبی برگزار گردید، اصفهان در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱ به عضویت این سازمان در آمد که اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس برای اولین بار در ایران برگزار شده است. دکتر «هی کیونگ چوی» دبیرکل سازمان بین المللی ICCN ابراز خرسندی کرد و اجلاس بین المللی میراث فرهنگی ناملموس را جز رویدادهای فرهنگی مهم در اصفهان دانست و گفت که امیدوار است که این رویداد جهانی در شهرهای دیگر ایران هم برگزار شود. جشنواره میراث فرهنگی ناملموس در سه بخش اجلاس مجمع عمومی، اجلاس بانوان و جشنواره برگزار شد. در این جشنواره تنوع شگفت انگیزی به چشم می خورد؛ غذاهای بومی، بازی های بومی، لباس های بومی، موسیقی بومی، مسابقه چوگان، نمایش دست ساخته و دست بافته های قومی و بومی و اجرای زنده ی موسیقی سنتی و موسیقی آیینی و نمایش های آیینی و همچنین تصاویر زیبایی از آداب و رسوم اقوام به نمایش در آمد. اجلاس مجمع عمومی در محل «مهمانسرای عباسی» و نمایشگاه و جشنواره در محل «باغ غدیر» اصفهان برگزار شد که موزه ای زنده از آیین و سنت ها ی اقوام مختلف ایرانی بود. خوزستان هم با توجه به تنوع اقلیمی اقوام، فرهنگ های آیینی و سنت های ملموس و ناملموس و دستاوردهای ارزشمندی را به نمایش گذاشت که قوم بختیاری در حوزه ی موسیقی، بازی های نمایشی و لالایی ها و تنوع پوشش از بهترین های فرهنگ سنتی و آیینی در این دوره بود. از نظر کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس هدف حفظ هویت فرهنگی همه ی اقوام در جهان می باشد. جوامع با زبان های مشترک از اشتراکاتی آیینی و سنتی برخوردارند که به مرور زمان آیین و سنت ها تبدیل می شوند و تطبیق می یابند و شکل می گیرند. آیین و سنت ها در زندگی انسان ها ملموس می باشد؛این چنین است که اقوام از تولد تا مرگ آیین و سنت هایی را اجرا می کنند که در گذشته های دور شکل گرفته است. آیین و سنت ها دارایی های معنوی شمرده می شوند و نشان از هزاران سال عبور تاریخ دارند. اهداف جشنواره معرفي و توسعه ميراث فرهنگي ناملموس شهرهاي عضو سازمان ICCN به جهانيان است که رشته هاي مورد پذيرش در دومين جشنواره بين المللي ميراث معنوي ICCN ۲۰۱۴ اصفهان شامل هنرهاي تجسمي، ورزش و بازيهاي بومي محلي، موسيقي فولكلوريك، صنايع دستي، هنرهاي نمايشي و آييني، معماري و هنرهاي تزئيني،آداب و رسوم و باورداشت های زيبايي شناسانه و معنوي و... بود. جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN دریچه ای گشوده به جهان است که برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی ناملموس شکل گرفته است و برای ارتقاع آگاهی های ملی و بین المللی در تلاش است زیرا رسانه های امروزی تاثیر مخربی بر سنت های شفاهی همه اقوام و جوامع می گذارند. پس افرادی از سراسر جهان برگزیده شده اند تا فولکلور قومی را باز نمایند که از گزند در امان بماند. کسانی که دنیا را می نوردند و رنج راه را بر خویش هموار می کنند تا در سرزمین های دیگر به ثبت ریشه ها بپردازند، از ارتباط بین طبیعت و انسان بگویند، با علایق و رفتارهای مختلف آشنا شوند تا با ثبت میراث های کهن روح انسان ها جاودانه بماند. اصفهان پایتخت میراث فرهنگی ناملموس در ۲۰۱۴ بود که گروه و تشکل های مختلفی با بیش از ۳۰۰ نفر از کشورهای مختلف جهان در این اجلاس حضور داشتند. دوره بعد میراث فرهنگی ناملموس قرار است در الجزایر برگزار شود که با شادی و شعف بسیار پرچم جشنواره ی سازمان به نماینده ی این کشور تقدیم شد.تصاویری از جشنواره:حضور مردان بختیاری در بخش بازی های بومیحضور سریا داودی حموله در جشنواره میراث ناملموس ICCN 2014 معرفی توانمندی ها و نقش زنان بختیاری در میراث ناملموس  ]]> میراث فرهنگی Sat, 18 Oct 2014 09:01:44 GMT http://ibnanews.com/vdci.yavct1ap3bc2t.html گنجینه بیرگان را آب نياورده، اميدواريم آن را باد نبرد http://ibnanews.com/vdch.-n6t23nxwftd2.html ایبنانیوز / سرویس میراث فرهنگی / یادداشت وارده / لهراسب قلی پور لوائیپنهانکاری و اطلاع رسانی سطحی، عادت ناخوشايند برخی از مسئولان استان چهارمحال بختياری شده است و متاسفانه رسانه های استان نيز برای گذار از اين بسته نگری تلاشی نمی کنند. در مقوله هايی که جنبه اجتماعی دارند و مطلقا سياسي نيستند و در حوزه های اجتماعی هم انتشار آنان آسيب زا نيست و به عکس می توان از طريق انتشار، مراقبتهای اجتماعی را بالا برد، متاسفانه در چنين مقوله هايی هم، اين وضعيت نادرست اطلاع رسانی حاکم است. از آنجا که آستانه تحمل برخی مديران پايين است و با شکايات متعدد، مطبوعه زاگرس ایران را پای ثابت متهمين دادگاهی قرار داده اند وارد جزئيات نمی شويم. اما ذکر همين مورد اخير (کشف دو شيء باستاني در منطقه بيرگان کوهرنگ) و نوع اطلاع رساني مي تواند نمونه اي از خروارها سؤال مردم نسبت به سرنوشت آثار تاریخی استان چهارمحال بختیاری باشد. در روستای بیدامین، يک روستايي صادق و نجیب در حین تسطیح زمین کشاورزی خود يک ديگ و يک جام فلزي با تقوش یا خطوط باستاني پیدا می کند و فورا مسئولین میراث فرهنگی و نیروی انتظامی را خبر کرده است. نخستين چيزي که مردم بايد بدانند تصوير دقيق، حجم، اندازه، اشيا، جنس، ديرينگي، دوره تمدني و مواردي از اين دست است. در حالي که یک هفته از کشف اتفاقی این اشیاء می گذرد به جز عکس و تصاویر غیر حرفه ای که بعضا از طریق گوشی های همراه اهالی در همان لحظات اولیه گرفته شده ، مراجع ذیربط هیچ تصویری از این اشیاء را نشان نمي دهند!در چنين هنگامه هايي؛ افزون بر رسانه ها، دستگاهها، ادارات متولي خبر، دهياري، بخشداري، ميراث فرهنگي، نيروي انتظامي، اهالي محل و شخص يابنده از منابع و بعضاً مراجع انتشار خبر اند. در اطلاع رساني پيرامون اين خبر، قطعا سازمان میراث فرهنگی وظیفه اصلی را دارد اما اطلاع رسانی این نهاد مبهم ، واکنشی و تدافعی است یگان حفاظت میراث فرهنگی بدون درنگ در مصاحبه ای اعلام کرد: «مالک زمین کشاورزی این اشیاء را حین تسطیح زمین کشف کرده و مقامات مسئول را در این زمینه مطلع کرده است. اکبر کاویانی با رد برخی اخبار منتشر شده مبنی بر کشف یک محوطه تاریخی در این روستا، افزوده است: بر اساس تحقیقات و بررسی های اولیه کارشناسان، این منطقه پیش از این محلی آبرفتی و بستر رودخانه بوده و به احتمال زیاد این اشیاء به وسیله آب از مناطق دیگر به این منطقه منتقل شده و در طول زمان در خاک مدفون مانده است. (خبرگزاری ایرنا ۱۱/۶/۹۳)» یکی از تپه های باستانی دهستان بیرگاندر خبر ميراث فرهنگی که به لحاظ دانش باستان شناسی می توانست فنی و تخصصی تر باشد از مولفه هاي فوق جز ذکر تعداد و نقل قول از يک روستايي و انکار وجود محوطه های تاریخی چيزی افزونی نمي يابيم. درست است که: آشکار شدن برخي از اختصاصات اين مکشوفات نياز به زمان و کار بيشتر دارد. اما کدام جزميت باعث شده است تا سراسيمه و سطحي انگارانه بلافاصله آنها را آب آورده از مسير آبرفت بدانند؟ وقتی وضعیت موارد مشابه را به یاد می آوریم متوجه سئوالات متعددی می شویم که در ذهن مردم نسبت به عملکرد اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و سرنوشت اشیاء تاریخی وجود دارد . فرش نفيسي که زمزمه هاي بر باد رفتنش از قریب به دوسال پیش بر دهانهاست چه سرنوشتي يافت؟ وضعیت گنج غلام آباد کوهرنگ چه شد، چرا اطلاع رسانی مناسبی نشد و چرا هنوز در پرده ی ابهام وجود دارد؟ در نمونه گنجینه بیرگان با توجه به آنکه سریعا پس از رویت اشیاء تاریخی فوق عملیات تسطیح متوقف شده است، چرا نجات بخشی یا کاوش علمی صورت نگرفته است چرا با توجه به اینکه ماجراجویان و گنج یابان از وجود این آثار مطلع شده اند هیچ حفاظتی از منطقه صورت نمی گیرد؟ وقتي مردم معترفند که در نواحي ياد شده و در همان جا آثار تمدني از جمله سازه و کوزه و تپه های تاریخی متعددی وجود دارد چرا و با کدام استدلال علمي بلافاصله آنها را آب آورده مي خوانيم و وجود محوطه تاریخی در آن نقطه را انکار می کنیم. چرا پس از گذشت یک هفته از کشف اتفاقی این اشیاء نه خبر رسانی درستی انجام می شود نه تصویری منتشر می شود و نه عملیاتی برای نجات بخشی سایر اشیاء احتمالی مدفون در همان منطقه صورت می گیرد؟ همگان مي دانند تمام نواحي که زير آب سدها رفته و از جمله منطقه بيرگان که تلاش ها براي زير آب رفتن آن بسيار است مناطق باستاني اند. اميدواريم به حفظ آثار و دانستن که حق مردم است وفادار باشيم. وظیفه سازمان میراث فرهنگی آن است که از میراث آنها محافظت کند، مردم را با تاریخ خود آشنا کند، اطلاع رسانی در مورد آثار تاریخی چه زمانی می بایست انجام گردد؟ چرا در حالیکه شهرستان کوهرنگ مملو از آثار کهن تاریخی و گردشگری است فاقد اداره ی میراث فرهنگی می باشد؟ چرا دهستان زیبای بیرگان با ۲۱روستای تاریخی که جاذبه های طبیعی و تاریخی آن سالانه هزاران هموطن را به دامنه های زیبای زردکوه و کلنچی می کشاند و باغستانهای مشهورش زبانزد مردم استانهای مجاور است ، می بایست به زیر آب برود و هیچ اعتراضی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان نشود؟ اگر براي نجات مردم دهستان بيرگان که در پروژه سد و انتقال تونل سوم کوهرنگ به زیر آب می رود از غرق شدن کاري نمي کنيم، اصالت تمدني و آثار تمدني اش را حفظ کنيم، مبادا با تعلل در شناخت تاریخ منطقه سازمان میراث فرهنگی استان سهل انگاری متهم شود و این گمان ایجاد گردد که انکار محوطه های طبیعی و تاریخی در بیرگان دلیلی برای تسهیل در پروژه انتقال آب به استان مجاور است! ]]> میراث فرهنگی Wed, 10 Sep 2014 20:21:10 GMT http://ibnanews.com/vdch.-n6t23nxwftd2.html کشف یک محوطه باستانی در منطقه بیرگان http://ibnanews.com/vdcd.90j2yt0ska26y.html کشف چند شیء تاریخی در دهستان بیرگان ابعاد تازه ای از وجود تمدن باستانی را در این منطقه نمایان ساخت.به گزارش آژانس خبری بختیاری(ایبنانیوز) این اشیاء تاریخی امروز و به صورت اتفاقی توسط یکی از اهالی کشف گردید، ناصر فرجی این اشیاء را در ملک شخصی خود یافته، ایشان به خبرنگار ما گفت که در حین تسطیح زمین و بر اثر برخورد دستگاه لودر با این اشیاء از وجودشان آگاه گشته و سریعا مقامات محلی را مطلع ساخته است.اشیاء کشف شده شامل یک دیگ و یک جام فلزی با خطوط باستانی است که طی صورتجلسه ای توسط یابنده و اهالی روستای بید امین تحویل مقامات انتظامی داده شد.شایان ذکر است روستاهای تاریخی بید امین، شهریاری و هور بکول به دلیل مجاورت در کنار رودخانه ی بیرگان (کوهرنگ) محل شکل گیری یکی از غنی ترین تمدن های حوزه زاگرس مرکزی بوده که مطالعات باستان شناسی مدونی در مورد آن منطقه انجام نشده است. وجود بقایای قلعه های تاریخی، سیستم آبرسانی سفالی و سفالینه های نقش دار در روستاهای اطراف رودخانه بیرگان که یکی از کانون های استقرار قوم بختیاری است مبین غنای فرهنگی مردم این حوزه جغرافیایی می باشد. به گزارش خبرنگار ما آقای فرهادی یکی از ساکنین محلی گفت: هر از چندگاهی اشیاء تاریخی در این منطقه کشف می شود که این امر نیازمند توجه هر چه بیشتر سازمان میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری است.دهستان بیرگان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بی شماری است که در حوزه ی شهرستان کوهرنگ قرار دارد، شوربختانه این منطقه در طرح  انتقال آب تونل سوم کوهرنگ به اصفهان بزودی به زیر آب خواهد رفت. ]]> میراث فرهنگی Sun, 31 Aug 2014 19:06:33 GMT http://ibnanews.com/vdcd.90j2yt0ska26y.html حال «قلعه اميرمجاهد بختیاری» در رامهرمز وخيم است http://ibnanews.com/vdcj.aeafuqehisfzu.html مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز وضعیت «قلعه امیرمجاهد بختیاری» در منطقه چیمه شهریاری شهرستان رامهرمز در استان خوزستان را وخیم توصیف کرد. به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از ایسنا، منصور معتمدی با بیان این خبر، اظهار داشت: حدود سه سال پیش کارهایی مثل آواربرداری، سبک‌سازی، مقاوم‌سازی، فندانسیون‌ریزی و مرمت در قلعه امیرمجاهد انجام شد اما اکنون نزدیک به ۲ سال است که هیچ گونه اعتباری به این بنای تاریخی داده نشده است. وی، با اشاره به اینکه قلعه امیرمجاهد در رامهرمز ثبت ملی شده است، گفت: ما قبلاً درباره مرمت این بنا با میراث فرهنگی استان رایزنی کردیم. اداره میراث معتقد است که باید بر مالک بنا مرمت مشارکتی صورت گیرد. در حالی که مالک اظهار کرده توان مالی برای مرمت این بنا را ندارد. معتمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود ۲ سال است روی این بنا به خاطر نبود اعتبار کاری نشده به مرور زمان و در بارندگی‌های اخیر آسیب‌های جدی به آن وارد شده به طوری که نیمی از این بنای تاریخی تخریب شده است. به گفته این دوستدار میراث فرهنگی، مردم رامهرمز نگران وضعیت قلعه امیرمجاهد هستند و خواهان مرمت این بنا هستند و می‌گویند مگر ما چند بنای بی‌نظیر همچون قلعه امیرمجاهد در استان خوزستان داریم؟ وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات جدی این بنا ساختمان‌های چندین طبقه‌ای است که در اطراف آن در حال ساخت است چون باعث شده که حریم منظری این بنا در معرض خطر قرار گیرد. معتمدی، با بیان اینکه این بنای ثبت ملی شده باید تعیین حریم شود، گفت: هر بنای تاریخی که ثبت ملی می‌شود و هر ساخت‌وسازی که در اطراف آن بنا بخواهد صورت بگیرد با استعلام از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود اما متأسفانه در اطراف قلعه امیرمجاهد ساخت‌وساز صورت می‌گیرد و هیچ کس به آن توجه نمی‌کند. به گزارش ایبنانیوز، یوسف خان امیر مجاهد، پسر ششم حسین­قلی خان ایلخانی و برادر کوچک‌تر علیقلی خان سردار اسعد دوم بود. یوسف خان امیرمجاهد بختیاری در نهضت مشروطیت از رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی عملیات آزادسازی تهران در ۱۲۸۸ هجری شمسی بود که منجر به رفع استبداد صغیر محمدعلیشاهی و اعاده مشروطه و بازگشایی پارلمان مشروطه شد.گفتنی است قلعه و باغ امیرمجاهد بختیاری، در منطقه چیمه شهریاری رامهرمز قرار دارد. این باغ که ثبت ملی شده از نظر معماری بسیار زیبا است. ۲ طبقه دارد که طبقه پایین آن مربوط به قشون امیرمجاهد و قسمت بالای آن اتاق‌های نشیمین و کنفرانس او بوده است. این باغ زیرزمین تقریبا هم بزرگی دارد که یک چاه آب در آن قرار دارد. درختان این باغ حدود ۲ سال است که توسط صاحب آن «اردشیر بهبهانی» احیا شده و مراقبت می‌شوند.لازم به ذکر است یوسف خان امیرمجاهد بختیاری، علاوه بر قلعه رامهرمز، قلعه دیگری نیز در روستای شمس آباد در 20 کیلومتری غرب شهرکرد دارد که هم اکنون از این قلعه به عنوان اردوگاه دانش آموزی استان چهارمحال بختیاری استفاده می‌شود که همین امر، آسیبهایی برای آن بنای تاریخی به دنبال داشته است.تصاویر مرتبط: قلعه امیرمجاهد بختیاری در رامهرمز استان خوزستان ]]> میراث فرهنگی Sat, 30 Nov 2013 09:12:25 GMT http://ibnanews.com/vdcj.aeafuqehisfzu.html احتمال کشف مهم باستان شناسی در منطقه کل چنار ایذه http://ibnanews.com/vdcc.0qma2bqosla82.html دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه از کشفیات جدید هیات باستان‌شناسی ایتالیایی - ایرانی در روستای کل چنار شهرستان ایذه بختیاری در شمال استان خوزستان خبر داد. به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از ایسنا، فرامرز خوشاب با اعلام این خبر، اظهار داشت: یک گروه باستان‌شناسی به سرپرستی هیات ایتالیایی ایرانی از چند روز پیش در روستای کل کندار یا کل چنار در ایذه که همان خاستگاه مرد پارتی است، حفاری را شروع کردند و شش عدد ترانشه تحقیقاتی در آن جا احداث کردند که به چند سازه خیلی مهم برخورد کردند. البته این سازه‌ها دقیقا کاربریشان مشخص نیست، اما طی مطالعاتی که در آینده ادامه پیدا می‌کند، کاربری آنها مشخص خواهد شد. فعلا حدس‌هایی همچون قبر، محراب و ساختمان درباره آن مطرح است. وی افزود: این محوطه تاریخی احتمالا به 3200 سال پیش و به دوران ایلیمایی‌ها بازمی‌گردد و احتمال این وجود دارد که قدمت آنها به دوران عیلامی‌ها هم برسد. خوشاب توضیح داد: نکته جالب این است که مصالحی که در آن جا به کار رفته علاوه بر سنگ، خشت‌های منحصر بفرد و خاصی است که در کمتر بنایی در ایران یافت می‌شود و از ویژگی‌های منحصر بفرد این سایت بسیار مهم است. به قول جعفر مهرکیان (سرپرست هیات ایرانی ایتالیایی) این محوطه تاریخی می‌تواند یک تخت جمشید در مقیاس کوچک باشد. وی درباره این محوطه تاریخی اظهار کرد: این کشفیات می‌تواند در تاریخ معماری منطقه و از جمله تاریخ بسیار مبهم ایلیمایی‌ها اطلاعات دست اول، مهم و حایز اهمیتی را به دست ما برساند. هیات ایتالیایی که مشغول کار هستند انگیزه زیادی دارند تا بتوانند این روند را ادامه دهند و به نتایج مطلوب‌تری برسند و به این روند بسیار امیدوارند. دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه توضیح داد: رسانه‌ها و مطبوعات محلی و دوستداران میراث فرهنگی روز جمعه ۱۷آ بان در این منطقه تجمع کردند و بازدید داشتند و سرپرست هیات کاوش ایرانی و سرپرست هیات ایتالیایی اطلاعات کشفیاتی را که داشتند ارایه دادند. خوشاب بیان کرد: این محوطه تاریخی از بعد ایجاد اشتغال و درآمدزایی و جذب توریست می‌تواند یکی از قطب‌های جنوب کشور باشد به شرط این که در منطقه زیرساخت‌های مناسب را ایجاد کنیم و تحقیقات پژوهشی ما به صورت مداوم و مستمر ادامه داشته باشد. همچنین آقای مهرکیان، سرپرست هیات کاوش ایران، پیشنهاد داد که این منطقه به صورت یک پارک باستان‌شناسی ساخته شود و کاوش‌های سیستماتیک این جا انجام شود. خوشاب ادامه داد: ادامه فعالیت‌ها تحقیقاتی در این منطقه نیازمند یک پایگاه پژوهشی و باستان‌شناسی ثابت است که امکانات لازم هم داشته باشد، اما چیزی که ما به عنوان انجمن دوستداران میراث فرهنگی انتظار داریم این است که هم سازمان میراث فرهنگی کشور و هم سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان با تصویب بودجه‌ای توسط خود دولت ایران این پژوهش‌ها توسط هیات باستان‌شناسی ایرانی انجام شود چراکه کاوشگران و باستانشناسان ایرانی پتانسیل و قابلیت این را دارند که کار را خودشان به تنهایی انجام دهند و تجربه کافی در این زمینه دارند. این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: البته هیات‌های باستان‌شناسی خارجی می‌تواند به صورت همکار در این طرح‌ها شرکت کنند ولی محوریت و اساس کار و شاکله کار باید همیشه با مدیریت گروه باستان‌شناسی ایرانی باشد. ما خواستار این قضیه هستیم و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستیم مدیریت این سایت‌ها به خارجی‌ها واگذار شود. آنها صرفا به عنوان همکار می‌توانند در این طرح‌ها شرکت کنند. در غیر این صورت ما فکر می‌کنیم زیاد بازخورد مثبتی را به ما نخواهد داد و در واقع ما را با چالش در بلند مدت روبه‌رو می‌کند. خوشاب اظهار کرد: آن چیزی که از همین الان سودش به مردم منطقه می‌رسد استفاده از نیروهای بومی محلی جهت انجام حفاری و کارهای خدماتی این سایت است. این شروع درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای مردم منطقه است که مهمترین مولفه و فاکتور این سایت می‌تواند باشد و در بلند مدت با احداث تفرجگاه‌ها و تفریحگاه‌های خاص و اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها و هتل‌ها در کنار این محوطه تاریخی می‌توانیم اقتصاد شهرستان و حتی استان را متحول کنیم. این پتانسیل در این منطقه وجود دارد. دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه با اشاره به نکات فنی کاوش‌های صورت گرفته اظهار کرد: یکی از ترانشه‌های ایجاد شده در منطقه که ویژگی خاص و منحصر بفردی دارد یک ترانشه تحقیقاتی به عرض ۲ و ۴۶ سانتی‌متر و طول ۴ و ۲۰سانتی‌متر است که دارای آجرهای سه گوش، چهار گوش، مدور و مستطیل است که از ویژگی‌های خاص این سازه آجری است که از زیر زمین نمایان شده و نوید این را می‌دهد که این جا در واقع یک نیایشگاه و پرستش گاه مهم و معتبر در منطقه بوده است. او درباره دیگر کشفیات این کاوش گفت: همچنین چند دیواره مشخص شده که در مطالعات آینده و در رسیدن به سازه‌ها و بناهایی که در این منطقه وجود دارد می‌تواند موثر و تاثیرگذار باشد. احتمالا قبرها و اسکلت‌ها می‌تواند اطلاعات باستان شناسی همچون نوع تدفین، نوع سازه‌ها و مصالح به کار رفته، اندازه و شکل و فرمشان را به ما نشان بدهد. همه این‌ها می‌تواند از طریق ترانشه‌های احداث شده نقاط مبهم را برای ما معلوم و مشخص کنند. ]]> میراث فرهنگی Sat, 09 Nov 2013 15:44:56 GMT http://ibnanews.com/vdcc.0qma2bqosla82.html عده ای از کشف اشیاء باستانی مفرغی در بختیاری ناراحت اند http://ibnanews.com/vdce.n8fbjh8vx9bij.html ایبنانیوز / سرویس میراث فرهنگی / گزارشدر هفته جاری، باز هم کشف اشیاء باقیمانده از تمدن کهن مفرغی در منطقه بختیاری، خبرساز شد.به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، در هفته اول مهر ماه سالجاری 2 شیء تاریخی در شهرستان کوهرنگ بختیاری کشف شد. سرهنگ اکبر کاویانی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان چهار محال بختیاری در گفتگو با واحد مرکزی خبر، با اعلام این مطلب، اظهار داشت: این اشیای مفرغی شامل کاسه و دیگچه متعلق به دوره هزاره اول قبل از میلاد (حدود سه هزار سال پیش) است. و ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی در حین جابجایی، این اشیاء را در شهرستان کوهرنگ کشف و ضبط کردند و در این خصوص یک نفر دستگیر شد. به گزارش ایبنانیوز در آبان 1391 نیز یک مجسمه مفرغی، مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح (حدود سه هزار سال پیش) در شهرستان اردل بختیاری کشف شد. همچنین در دی 1391 نیز 4 شیء مفرغی شامل تبر، میلهای سُرمه و گلدان متعلق به هزاره اول پیش از میلاد در شهرستان شهرکرد کشف شد. ولی مسئولین میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری، از هرگونه اطلاع رسانی بعدی در این خصوص خودداری کردند.  یک فعال غیردولتی میراث فرهنگی در این باره به ایبنانیوز گفت: جغرافیای سکونت مردم لر در استانهای مختلف جنوب غرب کشور، از نقاط برجسته تمدن مفرغ در جهان است و به نوعی تمدن مفرغ به یکی از شاخص های هویتی مردم لر در عصر جدید تبدیل شده است. و شاید به همین دلیل است که عده ای که به دنبال حذف بختیاریها و جعل و تحریف پیشینه تاریخی استان هستند، از کشف اشیاء باستانی مفرغی در این استان ناراحت اند و از اطلاع رسانی و تحقیقات علمی در این خصوص جلوگیری می کنند.این کاشناس غیردولتی افزود: در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی هيأت اعزامى از سازمان ميراث فرهنگى كشور، در سفر به استان چهارمحال بختیاری شش مورد گمانه زنى برای دستیابی به تمدن مفرغی در بختیاری انجام داد كه بر اساس آن اين منطقه حداقل در هزاره پنجم قبل از ميلاد مسيح محل سكونت بشر بوده است. سازمان میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری به ذکر این واقعیت بنده کرد که «بقاياى معمارى درساخت ديوارهاى خشتى به صورت كاملاً گويا بيانگر پيشرفت در تمدن ساكنان منطقه بختيارى در دوران ماقبل تاريخ مى‏باشد». این کارشناس غیردولتی افزود: به نظر می رسد عده ای خواستار چشم بستن بر تمدن مفرغی در استان چهارمحال بختیاری هستند تا بتوانند پروژه "بختیاری زدایی" و "لر ستیزی" را در استان به پیش ببرند. و مسئولان سازمان میراث فرهنگی باید با هشیاری در برابر این افراد، تحقیق بیشتر درباره تمدن مفرغ در استان چهارمحال بختیاری و ارتباط و پیوستگی آن با تمدن مفرغ در حوزه جنوبغرب کشور از جمله استان لرستان و خوزستان را در دستور کار قرار دهند. ]]> میراث فرهنگی Tue, 01 Oct 2013 11:08:33 GMT http://ibnanews.com/vdce.n8fbjh8vx9bij.html