آژانس خبری بختياری - آخرين عناوين سینما و تلویزیون :: rss_full_edition http://ibnanews.com/vsnc.i5qabyd2xla82.html Wed, 13 Sep 2017 13:47:45 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://ibnanews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif آژانس خبری بختياری http://ibnanews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام آژانس خبری بختياری (ايبنانيوز) بلامانع است. Wed, 13 Sep 2017 13:47:45 GMT سینما و تلویزیون 60 نمایش فیلم «علف» ساخته مریان کوپر در جشنواره بیطار http://ibnanews.com/vdca.enak49nme5k14.html فیلم علف درباره کوچ بختیاریها در بخش نمایش ویژه گنجینه نخستین جشنواره فیلم و عکس بیطار به نمایش در می‌آید. به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از فارس، نمایش ویژه فیلم علف ساخته مریان کوپر و شرکت پارامونت پیکچرز در بخش گنجینه جشنواره بیطار صورت می گیرد. فیلم مستند عَلَف: نبرد یک ملت برای زندگی (Grass: A Nation’s Battle for Life) اولین مستند ساخته شده در ایران است که از کوچ عشایر ایل بختیاری طایفه بابااحمدی تصویربرداری شده است. مستند 71 دقیقه‌ای علف، برای نخستین بار در تاریخ 20 مارس 1925 توسط پارامونت پیکچرز تولید شد و مریان کوپر و ارنست بی. شدسک نیز تهیه‌کنندگان علف هستند. این مستند حدود 90 سال پیش یعنی سال 1304 هجری شمسی 1925 میلادی توسط مریان کوپر ساخته و کارگردانی شده است. در طول تمامی مسیر دوربین فیلمبرداری همراه عشایر بختیاری از گذرگاه ها و ارتفاعات سرسخت کوه‌های بختیاری منتقل می‌شد. فیلم علف به مدت 71 دقیقه است و روایت مردمی است که برای زندگی می‌جنگند. طایفه حیدرخان بختیاری از مسجد سلیمان امروزی به طرف کوه‌های بختیاری در استان چهارمحال بختیاری حرکت می‌کنند. عبور ایل بختیاری از مسیرهای سرسخت، موسیقی بختیاری، مسیرهای برفی و فوق‌العاده سخت، تلاش و کوشش، وحدت و همدلی تمامی اعضای ایل برای رسیدن به هدف و مقصد مورد نظر، 500 هزار حیوان شامل بز، گاو، گوسفند، عبور از رودخانه خروشان کارون و کوه‌های پوشیده از برف، عبور دادن گله از رودخانه کارون و ساخت قایق با مشک، تلاش و غیرت زنانی که همپای مردان در این مسیر کار وتلاش می‌کنند و صدها صحنه‌ی دیگر از جذابیت‌های این فیلم هستند. فیلم علف به سبب حس همدلی‌اش با مردم ایل و شخص حیدرخان و ناهمخوانی‌اش با سیاست‌های رضاشاه که مسأله خلع سلاح قبایل و عشایر را پیگیرانه دنبال می‌کرد، در آن سال‌ها در ایران اجازه نمایش نگرفت و 42 سال بعد، در سال1346در فیلمخانه ملی ایران به نمایش درآمد. هنوز نام این فیلم جزو فیلم‌های مطرح مستند و مردم‌نگارانه است. نخستین جشنواره تخصصی فیلم و عکس «بیطار» طی روزهای 14 تا 17 مهر ماه در تهران و همزمان در چند استان کشور برگزار می‌شود. ]]> سینما و تلویزیون Sun, 10 Sep 2017 08:03:19 GMT http://ibnanews.com/vdca.enak49nme5k14.html سحر عصرآزاد: «ملف گند» محمود رحمانی، تصویر نامحدود جنگ http://ibnanews.com/vdcj.heofuqexasfzu.html سحر عصرآزاد منتقد سینما در یادداشتی با عنوان «مستند «مُلفِ گَند»، تصویر نامحدود جنگ» که در روزنامه شرق منتشر شد، به بررسی زوایای مختلف فیلم ملف گند ساخته "محمود رحمانی" پرداخت.به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، متن یادداشت وی در روزنامه شرق مورخ 9/8/1394 به این شرح است: «مُلفِ گَند»، مستندی است روایتگر که کودکی ازدست‌رفته نسلِ درگیرِ جنگ را از زاویه‌ای متفاوت با ساختاری ساده و روان و به شکلی تأثیرگذار به تصویر می‌کشد.محمود رحمانی با خاستگاه جنوبی، نگاه همدلانه یک ایرانی که جنگ ایران و عراق را تجربه نکرده و سابقه فیلم‌های مستندی که با ساختارهای متفاوت ساخته، هوشمندی خود را در ساخت «مُلف گَند» با انتخاب، یا به‌گفته‌بهتر پیداکردن، محمد غدیرزاده به اثبات رسانده است. شخصیتی که رحمانی خودش هم معتقد است اگر پیدا نمی‌شد، چنین فیلمی هیچ‌وقت شکل نمی‌گرفت. بعد از دیدن فیلم، این گفته کارگردان از یک ادعا تبدیل می‌شود به یک اعتراف، درحالی‌که رحمانی می‌توانست درباره پیشینه ایده ساخت این مستند داستان‌سرایی کند، تا ذهن کاوشگر خود را به‌عنوان یک فیلم‌ساز بیشتر به رخ بکشد. اما او نه‌تنها این‌کار را نمی‌کند، بلکه معتقد است کارگردانی فیلم را بیش از خودش، غدیرزاده پیش برده است. «مُلف گَند» یا به زبان محلی نفوس بد یا به تعبیری همان حس ششم که پیش‌بینی‌های منفی می‌کند، بهانه‌ای است برای ورود به فیلم، مواجهه با محمد غدیرزاده و ٥٣ دقیقه نشستن پای روایت او از نفوس‌های بدی که در زندگی زده و درست از آب درآمده و همچنان در زندگی روزمره‌اش ادامه دارد که به شکلی ظریف و غیرمستقیم مخاطب را ‌گیر می‌اندازد تا بدون پیش‌داوری، خاطره‌نگاری محمد غدیرزاده را به تماشا بنشیند و به‌تدریج با کاراکتر واقعی او آشنا شود. مردی که در همین شمایل و سن‌وسال همچنان همان پسربچه اهوازی است که کودکی‌اش در جنگ و بمباران و مهاجرت‌های اجباری سوخت و نابود شد.این تمهید کارکردی کمک می‌کند مخاطب بدون آنکه از پیش بداند قرار است با چه سوژه و موضوعی مواجه شود و پیش‌زمینه‌ای در ذهن داشته باشد، ابتدا درگیر رابطه رحمانی و غدیرزاده به‌عنوان کارگردان و سوژه گفت‌وگو - ضبط صدای بدون تصویر - شود. بعد از کشمکش بین این دو و روشن‌شدن دوربین کارگردان، نقطه‌دید مخاطب محدود به اتاق کار کوچک غدیرزاده و زاویه‌دید مخاطب، محدود به دوربینی می‌ماند که قرار نیست متحرک و در کش‌وقوس باشد، چراکه شرایط به‌گونه‌ای است که همین امکان هم مرتب مورد تهدید قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، مخاطبِ محدودشده در این فضا، مکان و شرایطی که مرتب با کدهایی مثل آمدن همکار و... یادآوری می‌شود، ناخواسته همه حواس و توجه خود را معطوف به سوژه مقابل این دوربین ساکن می‌کند که اتفاقا این سوژه و روایتش به‌هیچ‌وجه ساکن و محدود به همان فضا و مکان نمی‌ماند.روایت محمد غدیرزاده از مُلف‌ گَندهایی که از کودکی زده، به خاطرات او از جنگ، حمله به اهواز و مهاجرت به شوشتر و بازگشت مجدد به اهواز می‌رسد. خاطراتی که فقط به واسطه نوع روایت راوی در تلفیق با اصواتی که از انعکاس صدای محیط در خاطره کودکی‌اش باقی‌مانده، در ذهن مخاطب با جزئیاتی مثال‌زدنی به تصویر درمی‌آید و به همان اتاق‌کار کوچک محدود نمی‌ماند.خاطراتی توأم با لحن طنز و جدی آمیخته به حس ترس، شادی، غم و... که تخیل را پرواز داده و فراتر از مرزهای واقعی زمان و مکان، مخاطب را به اهواز و شوشتر سال ٥٨ و پس از آن می‌برد، تا به شکلی غریب همه‌چیز را با راوی این خاطرات تصویرسازی و تجربه کند. دراین‌میان فیلم‌ساز، با انتخاب ساختاری ساده و روان که برآمده از موقعیتی است که برای ثبت خاطرات غدیرزاده پیدا کرده، تصمیم گرفته بدون کات‌دادن کار را پیش ببرد، تا هیچ لحظه‌ای را از دست ندهد و درعین‌حال به رئالیسم موجود و درگیرشدن مخاطب با حس‌وحال حاکم بر صحنه خدشه‌ای وارد نشود.هر بار هم روند اتفاقات دوربین را به سمت حذف‌شدن می‌برد، رحمانی با تمهیدی مثل پنهان‌کردن آن زیر میز یا قراردادن رو به دیوار، تلاش کرده تاجای‌ممکن حس‌وحال را حفظ کند، بدون‌آنکه به روند درام لطمه‌ای بزند. درواقع این ساختار تمهیدی، برآمده از دل موقعیت و شرایط واقعی این مستند است که باعث شده به ویژگی آن تبدیل شود؛ اما نکته مهم این است که این ویژگی به‌عنوان یک ساختار فرمیک، از فیلم بیرون نزده و خود را تحمیل نمی‌کند؛ زیرا برآمده از درام جاری در موقعیت و لحظه است و به‌همین‌دلیل اهمیت پیدا می‌کند، نه‌فقط به دلیل ثبت طولانی‌ترین پلان سینمای ایران. «مُلف گَند»، مستندی است که با ساختاری برآمده از نیاز درام‌محوری بر مرز میان واقعیت و تخیل حرکتی ظریف و هوشمندانه می‌کند و برای همین، می‌تواند از خاطرات کودکی ناتمام محمد غدیرزاده، تصویری به وسعت ذهن تک‌تک مخاطبان بسازد. به‌همین‌دلیل باید گفت ویژگی این فیلم ثبت ‌نامحدودترین تصویر از جنگ در سینمای ایران است. ]]> سینما و تلویزیون Tue, 03 Nov 2015 05:20:42 GMT http://ibnanews.com/vdcj.heofuqexasfzu.html فیلم کوتاه "دایه"، تصویرگر گوشه‌ای از فداکاری مادران بختیاری است http://ibnanews.com/vdch.xn6t23nkzftd2.html مرتضی شهبازی گندمکاری کارگردان فیلم کوتاه "دایه" گفت: امیدوارم فیلم کوتاه "دایه"، بتواند گوشه‌ هایی از فداکاری مادران بختیاری را به تصویر بکشد.به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، مرتضی شهبازی در گفتگو با خبرنگار ایبنانیوز با اعلام این مطلب، افزود: این فیلم زندگی پیرزنی تنها در روستاهای چهارمحال بختیاری را روایت می کند که با قالیبافی و نگهداری بزغاله شیرخواره تنها بزش روزگار می گذراند. وی با بردن بزش به چرا اتفاقی برایش رخ می دهد که قصه فیلم را به سمت و سوی دیگری می برد.وی افزود: هدفم از ساخت این فیلم کوتاه ۱۱ دقیقه ای این بود که گوشه ای از فداکاری ها و ایثار مادران بختیاری را به تصویر بکشم.شهبازی گفت: این فیلم به سفارش هیچ نهاد و ارگانی ساخته نمی شود و کلیه هزینه ساخت آن به صورت شخصی تأمین گردیده است و امیدوارم این فیلم در سال جاری در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته باشد.گفتنی است در این فیلم که به تهیه کنندگی آرش پورسعادت و کارگردانی مرتضی شهبازی گندمکاری ساخته شده است، بیگمجان طهماسبی گندمکاری و مجید حیدری به عنوان بازیگران نقش اصلی، محمد ثریا به عنوان تصویربردار، مسعود حمیدیان در مقام صدابردار، آرش پوراسماعیلی به عنوان دستیار تصویربردار، مازیار عطاریان موسیقی و جواد غلامرضایی در مقام صداگذار و محمد ثریا در مقام تدوینگر همکاری داشته اند. ]]> سینما و تلویزیون Tue, 12 May 2015 10:40:02 GMT http://ibnanews.com/vdch.xn6t23nkzftd2.html مهمانان ناخوانده‌ی امریغ؛ «ملف گند» و «من شوش را دیدم» در شب‌های امریکا http://ibnanews.com/vdcj.8eofuqexxsfzu.html ماهنامه شبکه آفتاب در گزارشی با عنوان "مهمانان ناخوانده‌ی امریغ؛ «ملف گند» و «من شوش را دیدم» در شب‌های امریکا" به قلم نازنین مهراندیش به بررسی دو فیلم ایرانی از بهمن کیارستمی و محمود رحمانی و نمایش آنها در امریکا پرداخت.به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، متن گزارش شبکه آفتاب به این شرح است: روایت‌های متفاوت از وطنند، دو فیلم ایرانی که مرزها را طی کرده‌اند و به شب‌های سان‌فرانسیسکو، لوس‌آنجلس، ونکوور، تورنتو، نیویورک، واشنگتن، و سان‌دیه‌گو رسیده‌اند. «ملف گند» و «من شوش را دیدم» پیش از این بارها در این جشنواره‌ها و جشنواره‌هایی دیگر به نمایش درآمده‌اند. حالا این دو فیلم مستند تا آخر این ماه قرار است روی پرده‌ی سینماهای مراکز فرهنگی شهرهای مهم امریکا هم بروند.هر کدام از دو فیلم حکایتی از ایران دارند، با درونمایه‌هایی که بارها و بارها دستمایه‌ی فیلمسازان بسیار شده‌اند، اما «ملف گند» و «من شوش را دیدم» نگاه متفاوتی به جنگ و میراث فرهنگی دارند. «ملف گند» ساخته‌ی محمود رحمانی روایتی از جنگ است و محور «من شوش را دیدم» بهمن کیارستمی هم روایت شعر اخوان‌ثالث از شوش.ملف گند«مُلفِ گند» در زبان شوشتری به معنای «نفوس بد» است. فیلم، بعد از کسب جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران بخش مسابقه‌ی اصلی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم مستند میلینیوم بلژیک، در هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم مستند نورنبرگ آلمان هم روی پرده رفت و جایزه‌ی بهترین فیلم را هم از جشنواره‌ی حقوق بشر نورنبرگ و جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران را از جشنواره‌ی مونیخ گرفت. این فیلم روایتی دردناک و واقعی از جنگ و صدای توپ و بمباران هوایی در دوران کودکی شخصیت محوری‌اش است؛ روایتی که در آن نه تصویری از جنگ هست و نه بازسازی‌ای از آن؛ مخاطب از آغاز تا پایان در اتاقی کوچک همراهِ شخصیت اصلی‌اش، محمد، است و در همان فضای کوچک هم مهمان بودن فیلمساز و دوربینش به چشم می‌آید: دوربین از نشان دادن کاملِ فضا پرهیز می‌کند و در همه‌ی مدت فیلم تمرکزش روی محمد است.حرف‌های محمود رحمانی هم گویای اهمیت نگاه ضدجنگ خودش و فیلمش است، آن هم در شرایطی که هنوز خاورمیانه گرفتار جنگ مانده: «من در این فیلم در جایگاه مستندساز مستقل تلاش کردم با زبان هنر از فجایعی بگویم که جنگ به بار می‌آورد. شخصیت محمد سندی از تاریخ هشت سال جنگ ایران و عراق است که نه در کتاب‌ها آمده و نه در فیلم‌ها. شاید این فیلم برای پایان جنگ در دنیا تأثیرگذار باشد. من پدیده‌ی جنگ را پدیده‌ی شوم کودکی محمد می‌دانم. او از کودکی‌اش فقط بخش‌هایی را به یاد دارد که پر است از توپ و تانک و مسلسل؛ مردی که هنوز با صدای هواپیما دچار اضطراب می‌شود. امیدوارم مردم امریکا هم ببینند جنگ چقدر می‌تواند مهیب باشد و برای ایجاد صلح در جهان بکوشند.»محمود رحمانی عضو انجمن مستندسازان سینمایی ایران است و تا امروز فیلم‌های «نفت سفید»، «مدار صفردرجه»، «ملف گند» و «مادرم بلوط» را ساخته و در بیشتر از دویست جشنواره‌ی ملی و بین‌المللی شرکت کرده و جوایز متعددی گرفته.من شوش را دیدم«من شوش را دیدم» هم تصویری است از شوش، برآمده از شعر اخوان‌ثالث: «من شوش را دیدم/ این کهن‌تصویر تاریک از شکوه شوکت ایران پارینه/ تخت‌جمشید دوم بام بلند آریایی شرق/ آن سرور و مرگ را تسخیرزنان در قعر آیینه/ شهرها در دهرها چون کلبه‌های تنگ و لت‌خورده/ و مرور و مرگشان برده/ شوش در باغی که ایران بود چون قصری هزاراشکوب.»بهمن کیارستمی این فیلم کوتاه هشت‌دقیقه‌ای را حاصل تأثیری می‌داند که خواندن این شعر رویش گذاشته: «ساخت این فیلم به خیلی سال پیش برمی‌گردد، حدود سال‌های ۷۹ و ۸۰ . آن‌زمان این شعر اخوان‌ثالث چنان ذهنم را به خودش مشغول کرد که این فیلم را ساختم.» او که درگیر فیلمبرداری اثر جدیدش است از به نمایش درآمدن فیلمش در امریکا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما می‌گوید فیلم تنها سیری کوتاه در شوش است و محوریتش بیشتر شعر اخوان‌ثالث است تا شهر باستانی.بهمن کیارستمی تا الآن مستندهایی متفاوت با دستمایه‌های مختلف ساخته که «تاکسی»، «جواد»، «شبیه‌خوانی»، «زیارت»، «دو کمانچه»، «کفار»، «نور»، «زالو»، «سفری به دیار مسافر» و «مرتضی ممیز» از جمله‌ی آن‌ها هستند. ]]> سینما و تلویزیون Tue, 28 Apr 2015 04:36:44 GMT http://ibnanews.com/vdcj.8eofuqexxsfzu.html فیلم "رو به قبله" به بخش نهایی جشنواره شبکه مستند راه یافت http://ibnanews.com/vdca.onak49nuw5k14.html فیلم مستند "رو به قبله" به کارگردانی مرتضی شهبازی گندمکاری به بخش نهایی جشنواره شبکه مستند راه یافت.به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، فیلم مستند "رو به قبله" برشی از زندگی زنده یاد حاج سید اسماعیل موسوی از نوادگان امامزاده سلطان ابراهیم ایذه را نمایش می دهد که در بین مردم منطقه ی میانکوه استان چهارمحال بختیاری، عمر خود را در راه خدمت به آنان صرف کرد و در بهمن ۱۳۹۱ درگذشت. این فیلم مستند به فینال جشنواره شبکه مستند سیما راه یافته است. در این بخش از جشنواره، از بین 11 فیلم از استانهای قم، زنجان، تهران، قزوین، فارس، خراسان رضوی و... برترین فیلم از طریق رأی کارشناس های برنامه و نیز نظرسنجی از بینندگان شبکه مستند انتخاب می شود. به گزارش ایبنانیوز، مرتضی شهبازی گندمکاری، کارگردان سینمای مستند، متولد ۱/۴/۱۳۶۳ روستای گندمکار استان چهارمحال بختیاری است. وی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره تهران و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته نمایش در دانشکده هنر و معماری تهران است. وی کارگردانی فیلمهای کوتاه «ورقه ی سفید»، «ایستگاه»، «کبوتر سفید» را در کارنامه خود دارد. وی همچنین در سال 1389 فیلم مستند «عباس می آید...» را با موضوع جابجایی قبر شهید غلامعباس آتش آب پرور، (از شهدای بختیاری که مزارش در دریاچه سد کارون چهار در معرض غرق شدن بود) را ساخت که برگزیده جشنواره "سیب" دماوند شد.علاقمندان برای شرکت در نظرسنجی شبکه مستند و انتخاب فیلم برتر این جشنواره، می توانند نام فیلم مورد نظر خود را به سامانه ۳۰۰۰۰۸۲ ارسال نمایند. این نظرسنجی تا روز پنجشنبه ادامه دارد. ]]> سینما و تلویزیون Tue, 06 May 2014 13:54:19 GMT http://ibnanews.com/vdca.onak49nuw5k14.html صداوسیما علیه خودش و کمال تبریزی، افشاگری کرد http://ibnanews.com/vdcj.oeofuqe8ysfzu.html یک هفته پس از آنکه کمال تبریزی اعتراض بختیاریها نسبت به سریال ضدایرانی سرزمین کهن را ناشی از اختلاف بختیاریها و ضرغامی دانست، یکی از مدیران صداوسیما که در دفاع از ضرغامی گفت: «در صداوسیما سند داریم که از سال ۸۴ بارها به تهیه کننده و کارگردان این اثر تذکر داده شده است که استفاده از شخصیتهای منفی برای بختیاریها حساسیت دارد، با این حال اصرار کردند». به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، یک هفته پس از آنکه کمال تبریزی اعتراض بختیاریها نسبت به سریال ضدایرانی سرزمین کهن را ناشی از اختلاف بختیاریها و ضرغامی دانست و گفت پخش این سریال بزودی و با پایان یافتن دوره مدیریتی ضرغامی از سر گرفته می شود، سید عباس فاطمی نویسی، مدیر کل طرح و برنامه ریزی و نظارت صداوسیما در جمع اصحاب رسانه گفت: سریال «سرزمین کهن» نیاز به تغییراتی جزیی دارد که قابل رفع است و باید مختصری دوبله در آن صورت بگیرد. اکنون کمال تبریزی درگیر ساخت یک فیلم سینمایی در کرمان است و با اتمام کار او، جلساتی خواهیم داشت و این مساله را حل می کنیم. پخش این سریال جزو تعهدات شبکه سه در سال ۹۳ است. وی افزود: ما در صداوسیما سند داریم که از سال ۸۴ بارها به تهیه کننده و کارگردان این اثر تذکر داده شده است که استفاده از شخصیتهای منفی برای بختیاریها حساسیت دارد، با این حال اصرار تهیه کننده و کارگردان در مورد استفاده از شخصیتهای بختیاری و درخواست آنها برای اعتماد کردن به آنها، استفاده گروههای سیاسی پشت پرده از یک موقعیت کوچک، این اتفاقات و حواشی را به دنبال داشت. مدیرکل طرح، برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما گفت: ما درباره همین سریال «پایتخت» یا آثاری چون «شهر دقیانوس» در مقابل اعتراضها حامی کار بودیم و درباره «سرزمین کهن» نیز به وظیفه خود عمل کردیم. توقف پخش سریالی که برای آن هزینه بسیاری شده و نتیجه رنج چند ساله مدیران سیما است، مورد پسند ما هم نیست و شاید اگر چند اسم تغییر می کرد این اتفاق نمی افتاد. به گزارش ایبنانیوز، به نظر می رسد این مدیر صداوسیما که برای دفاع از ضرغامی درصدد افشاگری علیه کمال تبریزی بوده است، بیش از هر چیز علیه مدیریت صداوسیما افشاگری کرده است زیرا اولاً برخلاف تجاهل اولیه، اکنون تأیید کرده اند که از سال ۱۳۸۴ می دانستند که این سریال بر مبنای ضدیت با یکی از اقوام ایرانی یعنی بختیاریها پیش می رود. ثانیاً اذعان کرده اند که به رغم پیشبینی موضوع و اطلاع از حساسیت آن و نیز آگاهی از سوابق جنجالی کارگردان، باز هم به وی اعتماد کرده اند. ]]> سینما و تلویزیون Mon, 28 Apr 2014 18:50:25 GMT http://ibnanews.com/vdcj.oeofuqe8ysfzu.html صداوسیما یک سریال مشترک درباره علیمردان خان بختیاری و ستارخان می سازد http://ibnanews.com/vdcf.edciw6dycgiaw.html یکی از مدیران سازمان صدا و سیما، از آغاز ساخت یک سریال تلویزیونی مشترک برای علیمردان خان بختیاری و ستارخان و باقرخان خبر داد.به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنایوز) به نقل از تسنیم، مجید زین العابدین مدیر شبکه سه سیما از توافق با مسعود جعفری جوزانی برای ساخت سریال تاریخی برای معرفی دلاوری ها و پایمردی های علیمردان خان بختیاری، یارمحمد خان کرمانشاهی، ستارخان، باقرخان و... خبر داد. براساس گفته زین العابدین، نگارش این سریال بر اساس طرح اولیه مسعود جعفری جوزانی از فروردین ماه کلید خواهد خورد و بر اساس توافق صورت گرفته این کارگردان صاحب نام کشور علاوه بر نظارت بر فیلمنامه، کارگردانی و ساخت این سریال ملی و حماسی را بر عهده خواهد داشت. این قهرمانان و دلاوران ملی در تاریخ کشور نقش ارزنده ای در مبارزه بااستعمار و استبداد در دوران مشروطه و پس از آن ایفا کرده اند. به گزارش ایبنانیوز، زین العابدین توضیح نداد که در کنار هم قرار دادن اسامی این شخصیتهای تاریخی که هر یک در دوره ای متفاوت به نقش آفرینی پرداخته اند، بر اساس چه مطالعات کارشناسی بوده است. وی همچنین توضیح نداد که چرا نام شخصیتهای تاریخی منطقه لرنشین ممسنی در استان فارس و منطقه لرنشین بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد که ارتباط تنگاتنگی با قیام علیمردان خان بختیاری داشتند، در فهرست پژوهشهای این سریال قرار نگرفته است. ]]> سینما و تلویزیون Tue, 18 Mar 2014 00:36:58 GMT http://ibnanews.com/vdcf.edciw6dycgiaw.html پرونده ی سینمایی "محمود رحمانی" منتشر شد http://ibnanews.com/vdci.vayct1a3pbc2t.html هفته نامه "جنوبگان"، پرونده ی سینمایی "محمود رحمانی" کارگردان بختیاری و عضو پیوسته انجمن مستندسازان سینمای ایران را در قالب یک ویژه نامه هشت صفحه ای منتشر کرد. به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از سایت دریچه سینما، در این ویژه نامه نقدها و مطالبی درباره این پرونده از صاحب نظران و منتقدانی چون محمد رضا اصلانی، جواد طوسی، ایلیا محمدی نیا، دکتر ناصر فکوهی، محمد تهامی نژاد، دکتر محمد شهبا، دکتر شایسته مدنی، منوچهر مشیری، زاون قوکاسیان، سعید رجبی فروتن، محسن حیدری، مهناز چتر فیروزه، سیامک عباس پور، علینقی طاهری، ندا فضلی، قاسم آهنین جان، محمد مرادی جاوید، محمد مالی، فرهاد پدوين، سارل رويين، داريوش موسوی، دكتر عليرضا آذر پور، هدایت موسوی رحیمی، آرمان موري احمدي، حسين مددي و پدرام طاهري منتشر شده است.(تصویر: طرح جلد ویژه نامه "جنوبگان" که به پرونده سینمایی محمود رحمانی می پردازد)هفته نامه "جنوبگان" با مدیریت محمد مالی، که در ویژه نامه های قبلی به هنرمندان جنوب از جمله ناصر تقوایی، امیر نادری، حمید فرخ نژاد، سید علی صالحی، هرمز علی پور و... پرداخته بود، در شماره اخیر خود به پرونده سینمایی محمود رحمانی مستند ساز و عضو پیوسته انجمن مستندسازان سینمای ایران پرداخته است.به گزارش دریچه سینما، محمود رحمانی تاکنون فیلمهای مستند «نفت سفید»، «مدار صفر درجه»، «ملف گند» (بلندترین پلان سینمای مستند ایران)، «مادرم بلوط» و «احمد، هما، جمیله» را کارگردانی کرده و تاکنون در بیش از ۲۰۰ جشنواره ی داخلی و خاجی شرکت داشته و جوایز متعددی دریافت نموده است. ]]> سینما و تلویزیون Mon, 02 Dec 2013 08:11:57 GMT http://ibnanews.com/vdci.vayct1a3pbc2t.html نمایش مستند شاهنامه‌ خوانی بختیاری در دانشگاه هندوستان http://ibnanews.com/vdcg.79urak9yqpr4a.html فیلم مستند «ز گفتار دهقان»‌ ساخته حمید جعفری که به موضوع شاهنامه خوانی بختیاریها می پردازد، در دانشگاه «علیگر» هندوستان به نمایش درآمد. به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از ایسنا، حمید جعفری کارگردان این فیلم مستند، با اعلام این خبر، گفت: این فیلم در بخش آزاد جشنواره سینما حقیقت سال گذشته موفق به دریافت دیپلم افتخار شد و هفته گذشته هم در دانشگاه «علیگر» هند به نمایش درآمد. این کارگردان افزود: فیلم «ز گفتار دهقان» به درخواست انستیتو تحقیقات زبان ‌فارسی به نمایش درآمد که با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد و چون در اولین نمایش آن، رییس این دانشگاه در سفر بود درخواست کرد تا برای دومین بار هم فیلم به نمایش گذاشته شود. او تصریح کرد: دانشگاه «علیگر» یکی از دانشگاه‌های معتبر در هندوستان است که بیش از صد سال قدمت دارد و بخش ویژه‌ای با عنوان زبان و ادبیات پارسی دارد. (تصویر: سخنرانی یکی از مسئولان دانشگاه در جلسه اکران فیلم "ز گفتار دهقان" با موضوع شاهنامه خوانی بختیاری)جعفری درباره چگونگی به نمایش درآمدن فیلم «ز گفتار دهقان» در این دانشگاه توضیح داد:‌ رئیس انیستتو تحقیقات فارسی دانشگاه «علیگر» که با ایران آشنایی خوبی دارد از طریق یکی از دوستان متوجه فیلم من شد و در جلسه‌ای که با حضور او در این موسسه برگزار شد، آن را پسندیدند و شرایط نمایش آن را فراهم کردند. کارگردان «ز گفتار دهقان» درباره ساخت فیلمش اظهار کرد: تصمیم داشتم تأثیر شاهنامه در زندگی مردم عادی را نشان دهم زیرا شاهنامه، مهمترین اثر ادبی و حماسی ما است. افراد دانشگاهی و آکادمیک همیشه این فرصت را داشته‌اند که به این موضوع بپردازند اما مردم عادی چنین فرصتی را ندارند ضمن اینکه شاهنامه در زندگی آن‌ها بسیار جریان دارد. او اضافه کرد: من این فیلم را از زندگی مردم روستایی در استان چهارمحال بختیاری ساخته‌ام و سعی کردم تأثیر شاهنامه را در زندگی آن‌ها نشان دهم که چطور با آن زندگی می‌کنند. چوپان، کشاورز و.... در این روستا شاهنامه را با آواز و آیین می‌خوانند و به طور غریزی متوجه شده‌اند که باید داستان‌های حماسی شاهنامه را به شکل حماسی شورانگیز و غم‌انگیز بخوانند و فکر می‌کنم، این موارد برای اولین‌بار به نمایش گذاشته می‌شود. جعفری گفت: فکر نمی‌کنم در جایی نشان داده شده باشد که در جنگ مشروطه، هنگامی که سپاه بختیاری به تهران حمله می‌کنند، قبل از آن شاهنامه را بخوانند تا شور و هیجان کافی برای جنگ را داشته باشند. (تصویر: حمید جعفری (نفر سوم از سمت راست) در میانی اعضای انستیتو زبان فارسی دانشگر علیگر هندوستان)این کارگردان گفت: پژوهش این فیلم، یکسال زمان برد و از طریق برادرم که دکترای مردم‌شناسی دارد با یک شاهنامه‌خوان آشنا شدم اما در سفرهای مختلف با شاهنامه خوان‌های دیگری هم آشنا شدم و تصمیم گرفتم به جای آنکه درباره یک نفر فیلم بسازم درباره تأثیر شاهنامه به روی مردم عادی آن منطقه کار کنم و طرح از یک پرتره به فیلم جامع‌تری تغییر کرد؛ ضمن اینکه خصوصیات پرتره بودن فیلم را هم حفظ کردم، زیرا شخصیت اصلی ما در محور قرار دارد از طریق آن آدم، تأثیر شاهنامه‌خوانی را بر سطوح زندگی آن‌ها می‌بینیم. او اذعان کرد: تصمیم دارم فیلم را برای جشنواره‌های دیگر هم ارسال کنم. پروسه پخش، یک کار تخصصی است که هنوز روی آن کار نشده است و از سال گذشته تاکنون هم فیلم در جای دیگری پخش نشده است. این فیلم متعلق به تلویزیون است و هنوز مراحل اداری آن تمام نشده است. به گزارش ایبنانیوز، حمید جعفری پیش از این، فیلم های «نماهایی که ناپدید شد»، «روزی دو سه دیگر هم» و مجموعه تلویزیونی «کیمیای عشق» را کارگردانی کرده است. ]]> سینما و تلویزیون Mon, 02 Dec 2013 07:39:44 GMT http://ibnanews.com/vdcg.79urak9yqpr4a.html در مستند "نفت سیاه"، مسجدسلیمان درباره نفت بختیاری سخن میگوید http://ibnanews.com/vdcc.iqma2bqo1la82.html فیلم مستند «نفت سیاه» ساخته علی خسروی که به بیان کشف نفت در سرزمین بختیاری می پردازد، در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، فیلم مستند «نفت سیاه» به کارگردانی علی خسروی توسط انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران و با همکاری خانه هنرمندان ایران ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه (۱۴ آبان ماه) در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش و نقد و بررسی گذاشته خواهد شد.  نشست نقد و بررسی با حضور علی علایی (منتقد سینما)، اردشیر صالح پور (استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی)، فرشید خدادادیان (کارشناس گردشگری و تاریخ نفت) و عوامل فیلم برگزار خواهد شد.عوامل فیلم مستند «نفت سیاه» عبارتند از: کارگردان: علی خسروی / تهیه کننده: حسین افشار / تدوین: لقمان خالدی / تصویر: روزبه رایگا / صدابردار: حسن شبانکاره / طراحی و ترکیب صدا:حسن شبانکاره / مجری طرح: موسسه چراغ روشن دهکده / تحقیق: علی خسروی – ارسلان ظاهری – سارا مرادی / نویسنده گفتار متن: اردشیر صالح پور / گوینده گفتار متن: ابراهیم خدایاری.به گزارش ایبنانیوز، علی خسروی کارگردان فیلم مستند «نفت سیاه» پیش از این درباره فیلمش به خبرنگاران گفته بود: این مستند به مشکلات اقتصادی کشور به ویژه شهر مسجد سلیمان به دلیل داشتن نفت می‌پردازد و نکته جالب در مورد «نفت سیاه» آن است که مسجد سلیمان در مقام راوی حاضر می‌شود و مشکلاتی را که به واسطه داشتن نفت پشت سر می‌گذارد را روایت می‌کند. بر کسی پوشیده نیست که داشتن نفت باعث شده که ما از پیشرفت‌های اقتصادی دور بمانیم و امیدوارم این اثرم بتواند گامی در جهت ارتقا سطح سلیقه مخاطبان مستند بردارد. ]]> سینما و تلویزیون Sun, 03 Nov 2013 12:35:02 GMT http://ibnanews.com/vdcc.iqma2bqo1la82.html